dieta pudełkowa



Jeszcze jakiś czas temu wspomnienie o diecie wegańskiej powodowało głównie u słuchających wywracanie oczami. Dla wielu ludzi dieta roślinna, która eliminuje wszystkie produkty nabiałowe i inne odzwierzęce, wywołuje najczęściej wyobrażenie osoby, która je jedynie sałatę i muesli. Podążanie za dietą wegańską lub nawet wplatanie w swoją dietę większej ilości pokarmów pochodzenia roślinnego, może zaowocować poprawieniem się stanu zdrowia i oczyszczeniem ciała. Badania wykazały, że ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego i spożywanie większej ilości roślin strączkowych, produktów wyprodukowanych z pełnych ziaren, owoców, warzyw, orzechów, a także nasion skutkuje zmniejszonym ryzykiem wystąpienia wielu chorób, w tym cukrzycy, chorób serca i niektórych rodzajów raka. Ponadto, gdy w grę wchodzi redukcja wagi okazuje się, że dieta wegańska jest idealna ze względu na potrawy bogate w błonnik, które po zjedzeniu, powodują uczucie sytości przez cały dzień. Obecnie na świecie rośnie procent osób na ścisłej diecie wegańskiej, staje się ona modna nie tylko wśród gwiazd, ale także wśród społeczeństw Stanów Zjednoczonych i Europy. Duża ilość osób zadaje sobie pytanie, czy dieta wegańska jest odpowiednia dla każdego. Okazuje się, że z przejścia na dietę wegańską otrzymuje się wiele korzyści zdrowotnych, ale także przed osobami stosującymi dietę istnieje szereg wyzwań. Mocną stroną diety wegańskiej jest przede wszystkim spadek wagi. Badania naukowe zapewniają, że brak w diecie produktów pochodzenia zwierzęcego u osób pragnących schudnąć powoduje większy ubytek masy, w trakcie procesu chudnięcia, w porównaniu z dietami wykorzystującymi mięso i nabiał. Eksperci twierdzą, że zdrowa dieta wegańska oparta na dużej ilości owoców, warzyw i pełnoziarnistych produktów pozwala zmniejszyć ilość spożywanych kalorii. Ponadto jedzenie wegańskie może pomóc zachować zdrowe serce, co zostało potwierdzone wieloma badaniami, w których w grupie kontrolnej były osoby na diecie zawierającej produkty zwierzęce. Osoby na diecie wegańskiej mają zazwyczaj niższy odsetek otyłości, cukrzycy, wysokiego cholesterolu i nadciśnienia, czyli wszystkich przewlekłych chorób mogących zwiększyć ryzyko chorób serca. Za takie zalety diety odpowiadają posiłki roślinne, które są bogate w błonnik i mają więcej tłuszczów zdrowych dla serca (takich jak oleje z awokado, orzechów czy oliwek) niż produkty pochodzenia zwierzęcego. Dieta wegańska może pomóc ograniczyć ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów. Potwierdzają to eksperymenty naukowe porównujące wegan, wegetarian i mięsożerców, które wykazały, że ​​weganie mają wyraźnie zmniejszone ryzyko zachorowania na raka. Inne badania nasuwają stwierdzenie, że dieta ta może pomóc zmniejszyć, w szczególności, ryzyko nowotworu prostaty i okrężnicy. Dlatego też dieta roślinna to przede wszystkim dieta oczyszczająca i prowadzi do polepszenia funkcjonowania organizmu, który nie jest obciążony przez niezdrowe tłuszcze zwierzęce. Przeszkodą dla osób na diecie roślinnej może być np. wyjście do restauracji, gdyż nie wszystkie oferują w swojej karcie potrawy wegetariańskie lub wegańskie. Stanowi to dodatkowe wyzwanie i dla niejednego może być główną niedogodnością. Dodatkowo trzeba się przyzwyczaić do kontroli etykiet produktów żywnościowych, które bardzo często posiadają zamaskowane składniki zwierzęce, np. miód w sosie sałatkowym. Ponadto trzeba się wykazać inicjatywą przy przyrządzaniu posiłków, aby dieta nie była nudna. Należy też pamiętać, że przechodzenie na dietę wegańską powinno być prowadzone w sposób prawidłowy tak, aby w diecie nie zabrakło niezbędnych witamin i innych składników żywieniowych, w tym kwasów omega.

Najnowsze artykuły:

Tagi dla artykułu:

Top